Porcja linków na niedzielę:

Willem Buiter i Ebrahim Rahbari z Citigroup nakreślili pięć scenariuszy rozwiązania problemów budżetowych i zadłużeniowych w USA. Szanse podniesienia limitu zadłużenia na czas i zatwierdzenia rzetelnego, ponadpartyjnego programu sanacji fiskalnej określili na 1%. W raporcie Citigroup znajduje się interesująca informacja o historycznym przykładzie obniżenia zadłużenia USA. Pomiędzy 1946 a 1974 roku dług jako procent PKB spadł w USA ze 121% do 32%. Z 89 punktów procentowych redukcji:

  • 53 przypadło na wzrost realnego PKB
  • 56 na inflację
  • -20 na bilans budżetowy

Proszę zwrócić uwagę, że USA zanotowały gigantyczną obniżkę wskaźnika zadłużenia bez hiperinflacji a nawet bardzo wysokiej inflacji (inflacja nie przekraczała 10%) i bez systematycznej nadwyżki budżetowej.

Na blogu CXO Advisory Group bardzo ciekawe porównanie prostych strategii inwestycyjnych opartych o 200 sesyjną średnią kroczącą, 40 tygodniową średnią kroczącą i 10 miesięczną średnią kroczącą.

Olbrzymie zainteresowanie wzbudziło w ubiegłym tygodniu umieszczenia dwóch piłkarzy Realu Madryt, Ronaldo i Kaki, jako zabezpieczenia pożyczki z Europejskiego Banku Centralnego przez  Bankia – hiszpańską grupę banków oszczędnościowych (savings bank). Formalnie, zabezpieczeniem jest Collateralised Loan Obligation, w skład której wchodzi pożyczka dla Realu Madryt na zakup piłkarzy. Nie rozumiem skąd tyle medialnego szumu wokół tego wydarzenia? W Polsce od lat 90’ karty zawodnicze były traktowane jak alternatywne aktywa finansowe.

Freakonomics zwraca uwagę na najnowsze badania analizujące wpływ wagi samochodu na ryzyko obrażeń w wypadku drogowym. Michael Anderson i Maximilian Auffhammer obliczyli, że zwiększenie wagi samochodu o 1000 funtów (450 kilogramów) zwiększa ryzyko śmierci w drugim pojeździe o 47% w stosunku do scenariusza bazowego.

Przez kilka lat po kryzysie naftowym, średnia waga samochodów w USA spadła z 4100 funtów do 3200 funtów. W 2005 roku, po latach boomu na samochody typu SUV i pickupy ta wartość powróciła do poziomu z 1975 roku. Anderson i Auffhammer szacują zewnętrzne koszty, związane ze zwiększoną liczbą ofiar, większej wagi amerykańskiej floty samochodowej na 93 mld USD rocznie.

Sprawa jest fascynująca ponieważ korzyści ze zwiększonej wagi samochodu są wewnętrzne (dotyczą kierowcy i pasażerów większego samochodu, który jest bezpieczniejszy) a koszty związane ze zwiększeniem wagi samochodu są zewnętrzne (dotyczą pieszych, motocyklistów oraz kierowców i pasażerów innych samochodów). Ciężki samochód to klasyczny przykład negatywnych efektów zewnętrznych. Ekonomia zna sposoby na ‘uwewnętrznienie’ kosztów zewnętrznych. Nie są one jednak lubiane.

Interesujący tekst w Financial Times o jednym z największych serwisów randkowych: match.com i o tworzeniu algorytmu łączącego ze sobą użytkowników.

Bardzo analityczny tekst o czynnikach demograficznych determinujących rynek nieruchomości w USA. Poza samym przyrostem demograficznym (z opóźnieniem) warto zwracać uwagę na trendy w kreacji nowych gospodarstw domowych i przeciętnej wielkości gospodarstwa domowego.

Wykres dnia, przeciętne alokacje aktywów w funduszach emerytalnych w różnych państwach na świecie:

Za OECD

Za OECD