Jestem w trakcie lektury Private Empire: ExxonMobil and American Power (fascynująca książka – szczerze polubiłem Lee Raymonda). Jeden z rozdziałów tej książki omawia działania spółki w sprawie zmian klimatycznych.

Znajduje się tam historia, która rozbawi nawet największego ponuraka. W 1962 roku w magazynie Life ukazała się reklama spółki Humble Oil, która po połączeniu ze Standard Oil of New Jersey ostatecznie stała się Exxonem. Reklama wygląda tak:

Humble Ad Life small

W informacji prasowej można przeczytać:

Każdego dnia, Humble dostarcza wystarczającą ilość energii by stopić 7 mln ton lodowca!

Ten gigantyczny lodowiec nie został stopiony przez stulecia. Jednak, energia petrochemiczna dostarczana przez Humble – jeśliby została zamieniona w energię cieplną – mogłaby topić ten lodowiec w tempie 80 ton na sekundę. By wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu USA na energię, Humble łączy naukę i zasoby naturalne by zostać Wiodącą Amerykańską Korporacją Naftową. Dzięki badaniom, Humble wyczynia cuda z ropę naftową, dostarczając energię w wielu formach – by ogrzać nasze domy, napędzić nasz system transportowy i dostarczyć przemysłowi różnorodnych substancji chemicznych o wielu zastosowaniach. Wstąp na stację Humble by zatankować benzynę Enco Extra i przekonaj się dlaczego stacje pod znakiem „Szczęśliwej Jazdy” są ulubionym wyborem wszystkich!

Oczywiście, Humble nie miał na myśli efektu cieplarnianego lecz ilość energii cieplnej zawartej we wszystkich produktach petrochemicznych dostarczanych przez spółkę.

Wykorzystanie tej reklamy w celach innych niż wzbudzenie uśmiechu kontrastem pomiędzy sympatyczną reklamą sprzed pół wieku i dzisiejszymi problemami klimatycznymi nie świadczyłoby dobrze o rzetelności blogerskiej.